Земунски трамвај od 1934 do 1941 godine

Можда млађим генерацијама ово вероватно делује незамисливо, али земунским улицама некада је клопарао трамвај!

Од Теразија до Главне поште у Земуну било је „само“ седам станица, а популарна "четрнаестица" којом су пијачари долазили у престоницу, била је линија дуга 6,2 километара. Нажалост, потрајала је само шест година.


Било је то време када је, осим Земуна, мало тога било на другој страни Саве. Све је почело децембра 1934. када је, изградњом моста Краља Александра који се налазио на месту данашњег Бранковог, начињена копнена веза између Београда и Земуна. 
Изградњом моста,  велики број земунских пијачара добио је пут којим ће брже долазити у град и престоничанима нудити своје производе. Већ наредне године, 5. новембра 1935. први трамвај је прешао Саву преко овог моста и запутио се ка Земуну.
Београд је у том тренутку већ имао 13 трамвајских линија па је, логично, нови превоз добио ознаку 14. Од Теразија до Главне поште у Земуну било је „само“ седам станица, а линија је била дуга 6,2 километара.
ТРАМВАЈ БРОЈ 14 ЈЕ ПРВО САОБРАЋАО ОД ХОТЕЛА МОСКВА ДО ХОТЕЛА ЦЕНТРАЛ У ЗЕМУНУ И ТО ДРЖАВНИМ ПУТЕМ БЕОГРАД – ЗЕМУН КОЈИ ВИШЕ НЕ ПОСТОЈИ. ОН ЈЕ ИШАО ДИЈАГОНАЛНО У ОДНОСУ НА ДАНАШЊЕ БУЛЕВАРЕ НИКОЛЕ ТЕСЛЕ И МИХАЈЛА ПУПИНА И СЕКАО ЈЕ ПРОСТОР НА КОМЕ СЕ НАЛАЗИ ПАЛАТА СРБИЈА ТЈ. НЕКАДАШЊИ СИВ. ТРАСА ЈЕ СА БЕОГРАДСКЕ СТРАНЕ УСКОРО ПРОДУЖЕНА, ПА ЈЕ ПОЧЕТНА СТАНИЦА „ЧЕТРНАЕСТИЦЕ“ БИЛА ВЛАЈКОВИЋЕВА УЛИЦА ПОРЕД СКУПШТИНЕ – ПРИЧА ЗА ДНЕВНО.РС ДАРКО ВАСИЋ, ДОБАР ПОЗНАВАЛАЦ ЗЕМУНСКЕ ИСТОРИЈЕ И АУТОР ДВД-ЈА „ЗЕМУН, НЕКАДА И САДА“.
Ускоро је и сам мост у народу изгубио име великог владара по коме је назван и постао једноставно – Земунски.
Не окретница, већ ‘мимоилазница’
На линији 14, д Београда до Земуна саобраћало је шест трамваја са приколицама.
– Интересантно је да, све до 1940. године, у Земуну није постојала окретница, већ само „мимоилазница“. Ондашњи трамваји су били конструисани тако да су могли да возе у оба смера. Тако би дошли до Главне поште у Земуну, стали, и једноставно кренули у другом смеру – истиче Дарко Васић.
До 1940. са београдске стране је линија продужена до Новог гробља, а Земунци су се навикли на нови начин стизања до престонице.
Међутим, у ноћи између 11. и 12. априла 1941. године у тзв. Априлском рату, војска краљевине Југославије је минирала мост краља Александра у очајничком покушају да спречи продор Немаца у Београд. Трамвајски саобраћај између Земуна и Београда тада је заувек прекинут иако је, иронично, линија 14 још неко време возила са друге стране Саве.
У том тренутку када је мост дигнут у ваздух, на земунској страни је остало неколико трамваја, па је током рата успостављана линија од Старог сајмишта до Земуна која је возила на остацима пруге са те стране Саве.
http://www.dnevno.rs/istorija/znate-li-da-je-nekada-do-zemuna-iz-centra-beograda-vozio-tramvaj/